Dette er tiåret som ble «klemt» mellom det glade 80-tallet og forventninger til det store Millenium. Mye av trendene fra forrige tiår ble videreført ut på 1990-tallet, men med sin egenart.

Stikkord er «Sovjetunionens fall», «Nelson Mandela», «Oslo-avtalen», «OL på Lillehammer», «Norge slår Brasil i fotball VM», «Hip Hop og Breakdance» «Grunge», «Saggebukser og Buffalo sko» «Sitcom og Friends», «Playstation».

Utover på 1990-tallet ble vi stadig mer oppdatert om hva som skjedde i verden gjennom TV og PC. På grunn av god økonomi i befolkningen reiste vi oftere og lengre. Inspirasjon fra hele verden preger hjemmet, der suvenirer og minner fra reiser fikk plass i de store veggreolene i stuen.

Furutrenden og tungt møblement fortsetter, men glinsende mørkt treverk i kirsebær og mahogni blir også mer og mer vanlig. Fargepaletten for tiåret er tradisjonelle bondefarger som mørkegrønt, okergult og burgunderrødt. Det ble brukt gamle maleteknikker for å skape bonderomantisk preg på møbler og skapfronter.

Komfort og funksjonalitet preger møbeltrenden også utover i 1990-årene. Datamaskinen og videospill skapte et nytt behov for datamøbler. Mot slutten av tiåret tar menn i større omfang del i kjøkkenoppgavene. Dette medfører større bruk av og aksept for å kjøpe dyrt kjøkkenutstyr, som tidligere var forbeholdt hotell- og restaurantbransjen.

For Hjellegjerde sin del ble 1990-årene en spennende periode. Det designes og produseres modeller som aldri før og kolleksjonene blir stadig større. For sittegruppene gikk trenden i mange retninger, både klassiske og nye former. Hvilestolene fikk stadig nye funksjoner og mange spennende utforminger. Hjellegjerde utviklet på denne tiden mange attraktive hvilestoler med trinnløs regulering av både sitte- og hvilestilling. «Møbler skapt for komfort og helse!»

På markedsfronten ekspanderer Hjellegjerde. Foruten hjemmemarkedet, satses det på kontraktmarked og eksport. Med egen salgsavdeling for kontraktmarked og nye avdelinger i Tyskland, Thailand og USA, kom stadig større andeler av omsetningen herfra.

Møbelkjedene vokser seg større og får mer innflytelse. Hjellegjerde utvikler er godt og verdifullt samarbeid med en rekke slike kjede, både hjemme og ute.

Hjellegjerde sin rullende utstillingsvogn kom i 1991 og var stadig på farten i inn- og utland.

 

Opal hvilestol med sving, trinnløs regulering av sittevinkelen, automatisk justering av fotputen når stolen legges ned, og regulerbar nakkepute i høyde og vinkel.

 

Opal hvilestol

 

Louise, eksklusiv buesofa i mørk eik og hud i fargen engelsk rød. En populær kombinasjon av hud og synlig treverk. Her utstilt med førsteklasses Ramona ørelappstol i samme engelsk rødfarge.

 

Mustang hvilestol var en av bestselgerne i mange år. Herlig å sitte i og med stor, behagelig nakkestøtte.

 

Karat sjeselong, en kombinasjon av sjeselong og sovesofa. Her var sitteplass til tre og soveplass til to.

 

Karat sofagruppe ble betegnet som «hverdagsgruppen», svært populær i de norske hjem. Karat kom i flere utførelser, kunne for eksempel velge synlig treverk i front eller overstoppet arm.

 

Amir sofagruppe imøtekom de som villa ha mye vakker, syrebeiset furu på sittemøblene. Syrebeis ga en varm glød og fremhevet strukturen i treverket.

 

Pollux buesofa, en kombinasjon av eleganse og komfort, her fikk man mye for pengene.